Tvorba webu na WordPressu: Kolik to stojí?
V současné době lze bez nadsázky říci, že bez webu jakoby firma nebo projekt neexistovaly. Na trhu existuje spousta subjektů – ať už firem (resp. agentur) nebo jednotlivců (tzv. freelancerů) – zabývajících se tvorbou webových stránek. Ale pro člověka, který tuto službu poptává a nemá o ní příliš povědomí, může být někdy obtížné se v různých nabídkách zorientovat. Zvláště tehdy, nemá-li žádnou představu o cenách.
Za účelem lepší orientace na celkovém trhu s webovými stránkami jsme si pro vás proto připravili článek, v němž se podíváme na to, jaké máte při rozhodování o tvorbě webu možnosti a jak se pohybují ceny v této oblasti.
- Faktory mající vliv na cenu tvorby webových stránek
- Přibližná cena tvorby webu na WordPressu
- Další náklady spjaté s tvorbou a provozem webových stránek
- Tvorba webu na WordPressu svépomocí
Faktory mající vliv na cenu tvorby webových stránek
Obecně vzato lze říct, že cena tvorby webu na WordPressu se může pohybovat od několika jednotek tisíc korun, ale klidně se může řádově vyšplhat až do stovek tisíc. Konečná částka závisí na mnoha faktorech, které jakožto zadavatel zakázky budete muset posoudit.
Zásadní vliv na celkovou částku mají následující tři faktory:
- rozsah webu,
- zvolené řešení,
- dodavatel.
Rozsah webu
Cenu webu značně ovlivňuje složitost a rozsah webových stránek – je zcela přirozené, že jednostránkový web bude levnější než rozsáhlý e-shop. Před realizací webu by proto měl mít zadavatel alespoň předběžně jasno v tom, jak rozsáhlý web bude potřebovat. Se zvětšujícím se rozsahem stránek totiž mohou růst náklady ve všech fázích vývoje.
- Nejméně nákladnou variantu představují jednostránkové weby, které obsahují pouze základní informace o podniku (tzv. webová vizitka) a jejichž obsah se mění minimálně. Rozpočtově se lze vejít i do 10 000 Kč.
- Středně nákladné jsou osobní a firemní weby. Ty zpravidla obsahují několik podstránek (o nás, služby, kontakt, blog aj.), jejichž obsah se čas od času mění. Cena takového webu se pohybuje do 50 000 Kč.
- Vysoce nákladné jsou pak stránky, které obsahují možnost zakoupení zboží, tzn. e-shopy, restaurace umožňující objednávku rozvozu přes internet atp. Cena tohoto řešení se pohybuje v rozmezí 50-100 tisíc korun. V případě napojení funkcí na další interní systémy firmy (např. účetní software, dopravce či rezervační systém) však může cena vyšplhat ještě výš.
Zvolené řešení
Zde máme na mysli to, zdali se bude jednat o web na hotové šabloně se spoustou pluginů, nebo naopak web se šablonou i funkcemi na míru.
Hotová řešení
WordPress má jednu velice přívětivou vlastnost – jedná se o open-source redakční systém s velmi aktivní komunitou uživatelů, s mnoha hotovými řešeními v podobě šablon a rozšířeními v podobě pluginů. Jednoduše si tak můžete zakoupit tisíce hotových grafických šablon a pluginů, jež z původně blogovací platformy udělají web s nejrůznějšími myslitelnými funkcemi. A to včetně české lokalizace.
- Mohlo by vás zajímat! Jak vybrat WordPress šablonu?
Výhodou hotových řešení je samozřejmě to, že značně snižují cenu vývoje. Dobře vypadající šablony s užitečnými funkcemi lze pořídit i za méně než 2 000 Kč a nejpoužívanější plugin pro e-shop je v základní verzi zcela zdarma.
Nevýhodou těchto řešení však může být to, že jsou často příliš „nabobtnalá“ a obsahují velké množství funkcí, které reálně nevyužijete a které vaše stránky akorát zpomalí. Obrovské množství pluginů navíc zvyšuje bezpečností riziko (neboť je potřeba neustále je udržovat) a činí správu obsahu méně intuitivní.
Dalším neduhem může být to, že weby tohoto typu často staví dodavatelé, kteří nemají reálné znalosti z vývoje webových stránek. Web tak pouze „naklikají“, aniž by rozuměli potřebným souvislostem.
Řešení na míru
Řešení na míru – v případě, že máte zkušeného vývojáře – garantuje vysokou kvalitu, rychlost a bezpečnost výsledného webu. V ideálním případě se u custom řešení vyvíjí na míru šablona, grafika i většina potřebných funkcí. K pluginům se přistupuje víceméně jen tehdy, dává-li to smysl ekonomicky.
Na rozdíl od hotových řešení bude váš web disponovat pouze těmi funkcemi, které skutečně potřebujete. Z toho plyne jedna z největších výhod řešení na míru – velmi přívětivá celková rychlost stránek. Nevýhodou je logicky, z důvodu větší pracnosti, násobně vyšší cena. Nicméně, jsou-li internetové stránky pro vaše podnikání významné a nezbytné, pak se jedná o investici, která se vyplatí a která se často rychle vrátí.
Velikost dodavatele
Cenu přirozeně ovlivňuje také to, kdo webové stránky vytvoří. Nabízí se zde dvě možnosti – nechat si web zhotovit u freelancera, tedy nezávislého profesionála pracujícího na volné noze, nebo u agentury, kde se na projektu podílí hned několik lidí.
Sazby freelancerů jsou zpravidla nižší než sazby agentur, a to především z toho důvodu, že agentury mívají vyšší náklady (nájem, zaměstnanci a další). Do vyšší sazby jsou tak už z principu tlačeny. Na druhou stranu však zpravidla poskytují lepší služby.
Zatímco průměrný freelancer sám zpracuje kódování, programování i grafiku, v agentuře se na dílčích úkonech podílí více lidí a jejich práce je tak obvykle kvalitnější. Také je potřeba zmínit, že freelancer je sám o sobě nenahraditelný a například z důvodu časového vytížení či nemoci může mít výpadky. Agentury v těchto situacích zpravidla mají dostatečné kapacity, díky čemuž jsou schopné řešit problémy spolehlivěji a rychleji.
Obecně můžeme říct, že cena webu vytvořeného agenturou bude zhruba dvojnásobná. Nicméně, kvalitu služeb nelze zcela generalizovat, neboť klidně můžete narazit na spolehlivého freelancera, který odvede skvělou práci, nebo naopak na agenturu, která bude mít přemrštěnou sazbu a třeba kvalitní práci neodvede. Výběru zhotovitele proto věnujte značnou pozornost.
Kolik tedy přibližně stojí tvorba webových stránek na WordPressu?
V tabulce níže můžete vidět přibližné ceny za různé stránky na WordPressu – jednak zhotovené od freelancera, jednak od agentury. Částky samozřejmě považujte za orientační.
Co vše je zahrnuto v ceně webu?
V ceně webových stránek je zahrnuto vše, na čem se s dodavatelem domluvíte. Položky se tedy mohou dodavatel od dodavatele lišit. Zahrnovat mohou například:
- počáteční konzultaci,
- analýzu konkurence,
- návrh webových stránek na míru,
- návrh informační architektury webu,
- tvorbu textového obsahu,
- zajištění hostinu a domény,
- správné SEO nastavení a další.
Jaké jsou další náklady spjaté s tvorbou a provozem webových stránek?
Zde záleží na tom, co všechno je zahrnuto ve smluvní ceně s dodavatelem (viz výše). K nákladům, které si provozovatel webu občas hradí separé sám, patří náklady na doménu a hosting. Občas se vyplatí investovat také do správy webu.
Doménové jméno
Doménové jméno je adresa vašeho webu, kterou zadáváte do vyhledávače. Mělo by být krátké, snadno zapamatovatelné, a chcete-li zapojit SEO a klíčová slova, tak také tematické. Domény mají různé koncovky, od nichž se následně odvíjí cena. Cena domény s koncovkou .cz bývá obvykle okolo 180 Kč, v případě koncovky .com zhruba 250 Kč. Poplatek se hradí jednou ročně.
Hosting
Jestliže máte vymyšlené doménové jméno, je na čase vybrat správný hosting. Aby byla daná stránka přístupná návštěvníkům na internetu, musí být někde uložena. Hosting je v podstatě počítač, ve kterém se nachází webové stránky a jehož smyslem je zpřístupnit web návštěvníkům z celého světa. Tuto službu poskytují hostingové společnosti a její cena činí okolo 400-1000 Kč za rok.
Správa webu
Pokud se na webu budou dělat časté úpravy, případně bude potřeba provést aktualizaci různých pluginů, pak nemusí být na škodu investice do pravidelné správy webu. Její cena závisí na domluveném rozsahu prací a hodinové sazbě té či oné agentury.
Tvorba webu na WordPressu svépomocí
Vytvořit si web na WordPressu svépomocí může být lákavé – existuje pro to přece spousta návodů i nástrojů. Měli byste však vědět, že tvorba stránek tímto způsobem se vám může pěkně prodražit.
Při návrhu webových stránek používají „profíci“ hned několik specializovaných nástrojů, s jejichž pomocí dokážou zjistit, jak vás budou lidé hledat, co by na webu mělo být a jaké podstránky by rozhodně neměly chybět, jak dané podstránky a obsah na nich zapracovat atp. V případě, že nemáte s tvorbou webu zkušenosti, tak se vám to samotným s největší pravděpodobností nepodaří.
Existuje zde riziko, že nakonec vytvoříte stránky, které nebudou pořádně fungovat a které vyhledávače nepustí ve výsledcích vyhledávání. V důsledku toho váš web nikdo nenajde, a nebude tak moct plnit svůj účel (např. vodit potenciální zákazníky).
- Potřebujete s tvorbou webu pomoci nebo poradit? Kontaktujte naše odborníky, kteří mají s weby na WordPressu bohaté zkušenosti.