WooCommerce vs. PrestaShop
Trend vzrůstající popularity e-commerce je nepopiratelný. V roce 2019 činil podíl e-commerce na celkovém maloobchodním obratu 14,1 %, a zároveň se předpokládá, že do roku 2023 vzroste na celých 22 %. Je však docela možné, že vlivem současné pandemie koronaviru bude toto číslo ještě o něco vyšší.
Z výše uvedených důvodů vstupují mnozí prodejci na online trh a snaží se najít takové řešení, které by jim umožnilo generovat co nejvíce zákazníků. Velmi často volba padá na WordPress plugin WooCommerce a e-commerce platformu PrestaShop, a to především proto, že se v obou případech jedná o open-source varianty umožňující správu elektronického obchodu i bez znalosti programování či HTML jazyka. V následujících řádcích si obě možnosti ve vybraných aspektech porovnáme.
- Co je to WooCommerce
- Co je to PrestaShop
- WooCommerce vs. PrestaShop – kdo s koho?
- Které řešení tedy zvolit?
Co je to WooCommerce
WooCommerce je plugin, díky němuž jednoduše uděláte ze svého webu běžícího na WordPressu internetový obchod. Spuštěn byl v roce 2011 a od té doby se stal oblíbeným řešením menších i větších e-shopů. Používá jej zhruba 28 % z nich! Příklady si můžete prohlédnout na oficiálních WooCommerce stránkách.
Tím, že je tento plugin „zastřešen“ redakčním systémem WordPress, který je mimo jiné nejrozšířenější CMS platformou vůbec, umožňuje perfektně skloubit prodejní prvky s těmi obsahovými.
- Mohlo by vás zajímat! Jak začít prodávat na WordPressu
Co je to PrestaShop
PrestaShop je „čistokrevnou“ e-commerce platformou, jež byla vyvinuta již v roce 2007 vývojáři ve Francii. Právě ve Francii, a dále ve Španělsku, má největší zastoupení. Ač – stejně jako WooCommerce – nabízí uživatelsky velice přívětivé rozhraní s velkým množstvím funkcionalit a spoustu designových možností, zaujímá podstatně menší tržní podíl, a to přibližně 3,2 %.
WooCommerce vs. PrestaShop – kdo s koho?
Nyní, když už máme o obou možnostech alespoň základní přehled, se pustíme do jejich porovnání. Zhodnotíme si oblasti, jako jsou management obsahu celkově, správa produktů a zásob, designové a SEO možnosti, bezpečnost, podpora aj.
Popularita
V prvé řadě se podíváme na to, jak si obě varianty vedou mezi uživateli. Jak jsme již uvedli výše, PrestaShop je služebně starší, a mnozí by se tak mohli domnívat, že bude disponovat širší uživatelskou základnou. Opak je však pravdou, rozdíl mezi tržními podíly WooCommerce a PrestaShopu je více než osminásobný. Také posoudíme-li hledanost obou výrazů ve vyhledávači Google za rok 2020, vidíme, že si WooCommerce vede podstatně lépe.
Hledanost výrazů WooCommerce a PrestaShop ve vyhledávači Google; zdroj
Správa obsahu
Z hlediska správy obsahu celkově vede na plné čáře WooCommerce, jenž jakožto plugin WordPressu nabízí všechny obsahové možnosti a funkcionality tohoto CMS. Jedná se především o editor Gutenberg, který kombinuje ty nejlepší vlastnosti populárních page-builderů jako jsou Divi a Visual Composer a který umožňuje definovat jednotlivé stránky jako sadu upravitelných bloků.
PrestaShop také disponuje CMS sekcí, v níž lze pohodlně tvořit stránky s produktovými informacemi, oproti WooCommerce je však tato sekce poněkud limitována.
Správa produktů a kontrola stavu zásob
Z hlediska správy jednotlivých produktů nabízejí obě varianty velmi přívětivé a dobře ovladatelné rozhraní, v němž lze informace o produktech pohodlně upravovat. V případě velkého objemu dat lze využít jejich import z Excel souboru. Rozdíl spočívá v tom, že PrestaShop byl vyvinut specificky pro správu produktů, kdežto WooCommerce pracuje s produkty v podstatě jako s posty.
Správa produktů v PrestaShopu; zdroj
Správa produktů ve WooCommerce; zdroj
Velmi užitečnou funkcionalitou je sledování stavu zásob, která dokáže účinně zabránit potenciálním výpadkům v dodávkách. Zásoby lze monitorovat bez ohledu na použité řešení, poněkud jednodušší je to však v PrestaShopu, který defaultně umožňuje integraci několika skladů najednou, díky čemuž můžete mít veškeré informace na jednom místě. WooCommerce samozřejmě nikterak nezaostává, jen je třeba si dopomoct různými rozšířeními.
Design
Vzhledem k tomu, že se v obou případech jedná o open-source řešení, mohou si uživatelé – především ti technicky zdatnější – do velké míry přizpůsobit design vlastním představám a potřebám. Avšak ani technicky méně zdatní jedinci nemusí zoufat; mohou využít jednak databází témat na oficiálních stránkách, případně celou řadu tržišť třetích stran.
Co se WooCommerce týče, nabízí přes dvě desítky šablon na oficiálních WooCommerce stránkách, čerpat však lze také z oficiální databáze WordPressu, případně již zmíněná tržiště třetích stran, jako je například Themeforest.
Oficiální databáze témat WooCommerce
Nepřehlédněte!
V případě PrestaShopu lze postupovat obdobně – buďto využít oficiální databázi PrestaShop Addons Marketplace, nebo se uchýlit k platformám typu Themeforest. Nabídka obou je tedy dostatečně široká, avšak šablony pro PrestaShop jsou vesměs placené; za kvalitní šablonu s dostatečnou podporou zaplatíte v průměru 80-100 €.
PrestaShop Addons Marketplace
Zabudované funkcionality a dodatečná rozšíření
Jak u WooCommerce, tak u PrestaShopu lze nalézt celou řadu již zabudovaných funkcionalit, které jsou k provozu e-shopu potřeba; ať už je to import či export produktů, správa objednávek, zpracování plateb či jednoduché statistiky týkající se výkonu internetového obchodu aj.
- Mohlo by vás zajímat! Google plugin Site Kit – vše o výkonu webu
WooCommerce v porovnání s PrestaShopem lépe pracuje s médii, posty či statickými stránkami, PrestaShop na druhou stranu nativně podporuje provoz několika e-shopových jednotek najednou, bez nutnosti instalace dodatečných pluginů.
Co se rozšiřování funkcionalit týče, v případě WooCommerce lze využít přehlednou a strukturovanou databázi na oficiálních WooCommerce stránkách nebo rovnou oficiální databázi pluginů WordPressu (čítající více než 58 tisíc položek), neboť mnohé z nich lze s pluginem WooCommerce integrovat.
Databáze rozšíření na WooCommerce
Oficiální databázi nejrůznějších rozšíření nabízí i PrestaShop, je však třeba počítat s tím, že ve srovnání s WooCommerce jsou možnosti, z hlediska množství, poněkud limitovány a vesměs zpoplatněny.
Oficiální databáze modulů na PrestaShopu
Platební brány
V rámci funkcionalit určitě není na škodu vyčlenit zvlášť platební brány, neboť se jedná o problematiku, jež s internetovými obchody úzce souvisí. WooCommerce i Prestashop defaultně umožňují integraci s populárními platebními branami PayPal či Stripe, avšak možností je daleko víc!
WooCommerce nabízí více než 100 (bezplatných i placených) rozšíření umožňujících integraci různých platebních bran. Mimoto disponuje i vlastním řešením – WooCommerce Payments – které je zcela zdarma, umožňuje přijímat všechny známé kreditní a debetní karty a v neposlední řadě podporuje konverze, neboť není nutné, aby zákazníci při provádění platby byli přesměrování na stránku třetí strany.
PrestaShop na svých stránkách nabízí přes 250 modulů určených k integraci různých platebních bran a stejně jako WooCommerce i on vyvinul vlastní řešení – modul PrestaShop Checkout. I ten podporuje konverzní schopnosti webu, a navíc je v souladu s GDPR. Z výše zmíněného vyplývá, že „platebních možností“ nabízejí obě varianty víc než dost.
SEO optimalizace
SEO (Search Engine Optimization; neboli optimalizace pro vyhledávače) je jedním z klíčových aspektů při tvorbě a provozu jakéhokoliv webu – ať už se jedná o prostý blog či komplexní e-shop. Jedině tak se totiž vaše stránky, či specificky produkty, mohou objevit na předních pozicích ve výsledcích vyhledávání a pomoci s budováním vašeho brandu.
WooCommerce i PrestaShop už v základu poskytují několik možností optimalizace; jedná se např. o tvorbu SEO-friendly titulků a popisů u produktů, personalizaci URL adres, jejich přesměrování, generování sitemapy aj. Potřebujete-li o něco pokročilejší možnosti optimalizace, není nic snazšího než sáhnout po dodatečných pluginech či rozšířeních.
V tomto ohledu jednoznačně vyniká WooCommerce, který jako WordPress plugin sám o sobě disponuje mnoha užitečnými SEO schopnostmi, a mimoto jej lze, jak už bylo výše zmíněno, integrovat s mnoha dalšími WordPress pluginy, populární optimalizační plugin Yoast SEO s více než 295 miliony staženími nevyjímaje.
Vylepšit SEO funkce lze samozřejmě i u PrestaShopu; zde je však potřeba smířit se s tím, že modulů zaměřených na problematiku SEO je podstatně méně a většinou jsou, stejně jako ostatní PrestaShop moduly či šablony, zpoplatněny.
Rychlost a úroveň zabezpečení
Rychlost a úroveň zabezpečení do velké míry závisí na poskytovateli hostingových služeb. S kvalitním hostingem byste ani u jednoho řešení neměli mít větší potíže. Z hlediska rychlosti je však třeba trošičku vyzdvihnout PrestaShop, který profituje ze svého čistě e-commerce základu.
- Přečtěte si také! Pomalý WordPress: 5 tipů na zrychlení webu
Co se WooCommerce týče, lze předpokládat, že nebude jediným pluginem, který na svém WordPress webu budete používat. Instalujete-li však pluginů příliš mnoho, může dojít k vyššímu zatížení serveru, což následně vede ke snížení rychlosti načítání stránek.
- V každém případě pluginy udržujte aktuální. V opačném případě by mohla být ohrožena bezpečnost vašeho webu.
Podpora
Zajisté jste si stačili povšimnout, že mnoho prvků (tedy modulů a témat) PrestaShopu je placených. Na první pohled nevýhoda, která s sebou však nese i určitá pozitiva v podobě garantované podpory při řešení určitých incidentů.
PrestaShop poskytuje hned dva druhy podpůrných služeb: PrestaShop Online Assistance a PrestaShop Technical Assistance. Díky první zmíněné službě získáte přístup k mnoha návodům, průvodcům, FAQ sekcím aj. Nepodaří-li se vám potřebné informace dohledat, je možné využít PrestaShop fórum a chatovat s jeho členy.
PrestaShop Technical Assistance je unikátní službou, jež online prodejcům umožňuje telefonické spojení s PrestaShop specialisty, kteří by měli být schopni do 15 minut vyřešit jejich problém. Unikátnost je však provázena vysokými poplatky, jejichž konkrétní výše se odvíjí od úrovně potřebných znalostí ze strany specialisty.
PrestaShop podpora
WooCommerce takovouto přímou podporu, tedy živé chaty či telefonická spojení, bohužel neposkytuje, avšak v případě potřeby se můžete obrátit na obrovskou komunitu vývojářů, kteří se neustále podílejí na vývoji pluginu a usilují o jeho plnou funkčnost. Kromě toho lze dohledat potřebnou dokumentaci, návody, nejčastěji kladené dotazy a odpovědi (FAQ) a další. Další možností, která se nabízí, je založení podpůrného tiketu přímo na stránkách WooCommerce. Doba odezvy by měla být kolem 24 hodin, záleží však na komplexnosti reportovaného problému.
WooCommerce dokumentace
Které řešení tedy zvolit?
Finální rozhodnutí o výběru té či oné varianty samozřejmě záleží pouze na vás – na vašich cílech a preferencích. Našim záměrem bylo srovnat obě řešení ve vybraných oblastech tak, abyste získali co nejucelenější obraz o jejich možnostech a mohli se rozhodnout o něco snáze.
Pokud vás i přesto zajímá naše doporučení, osobně bychom se přikláněli k řešení v podobě pluginu WooCommerce, neboť právě ten může ve velké míře těžit z výhod WordPressu, nejpopulárnějšího a nejrozšířenějšího redakčního systému vůbec, nabízí obrovské množství bezplatných témat a rozšíření, perfektní prostředí pro SEO optimalizaci a v neposlední řadě výborné propojení s obsahem jako takovým, což potěší především ty, kteří chtějí současně s e-shopem provozovat i blog, a profitovat tak z potenciálních přínosů content marketingu.
- Plánujete si založit firemní blog? Podívejte se na náš návod v podobě uceleného seriálu o firemních blozích!
PrestaShop je samozřejmě také vhodnou volbou, ale budete-li chtít do svého internetového obchodu implementovat pokročilejší funkce a nadále jej rozvíjet (což je v současném ostře konkurenčním prostředí třeba), tak se vám projekt nejspíš pěkně prodraží.